Zdrowotne korzyści z cukru trzcinowego

Cukier trzcinowy to słodki, krystaliczny produkt otrzymany z soku ze słonecznej rośliny o nazwie trzcina cukrowa, która jest znana ludzkości od czasów starożytnych. W rzeczywistości wytwarzanie cukru trzcinowego jest znacznie starsze niż cukier buraczany.

Zdrowotne korzyści z cukru trzcinowego

Wiele osób, myśląc o zdrowym stylu życia, zastanawia się nad korzyściami i szkodliwościami cukru trzcinowego i upewnia się, że recenzje cukru trzcinowego są tylko pozytywne. Nie jest to tylko pyszny przysmak, ale właściwe regularne stosowanie tego produktu może pomóc w zapobieganiu i eliminowaniu wielu schorzeń.

Jeśli zastąpi się słodzik cukrem trzcinowym w swojej diecie, wówczas ogranicza się ryzyko takich komplikacji, jak:

  • Kaszel
  • Ból gardła
  • Infekcje płucne.

Również ten słodki produkt poprawia krążenie krwi i wzmacnia system odpornościowy. To jednak nie jest zaskakujące, ponieważ sama historia tego produktu wskazuje na jego terapeutyczny charakter. Przez długi czas cukier trzcinowy był dostępny do kupienia tylko w aptekach, jako lek, a nie produkt kulinarny.

Przydatne właściwości cukru trzcinowego

Korzystne właściwości cukru trzcinowego, a raczej ich duża liczba wyjaśnia popularność, jaką ten typ produktu uzyskał w obecnych czasach. Dokonując porównania cukru buraczanego z cukrem trzcinowym, ten drugi osiąga znacznie lepsze wyniki laboratoryjne.

Badania podają następującą przydatność cukru trzcinowego:

  • Glukoza, która ma wyższą, jakość w cukrze trzcinowym, odżywia aktywność mózgu. Dlatego zawsze podczas najsilniejszych obciążeń psychicznych, na przykład wśród studentów podczas sesji, sięgają oni po coś słodkiego. W takim momencie może pomóc kubek mocnej kawy z cukrem trzcinowym lub słodyczy z trzciny cukrowej z suszonymi owocami. Ponadto ta glukoza przyczynia się do pojawienia się w organizmie dużej ilości rezerw energetycznych, które nie będą się odkładać w postaci fałd tłuszczu na bokach. Dzieje się tak, ponieważ obecność w składzie surowego i nieoczyszczonego cukru z włókien roślinnych pomaga absolutnej absorpcji węglowodanów.
  • Zachowanie tradycji produkcji podczas przetwarzania surowców pozwala zaoszczędzić maksymalnie witaminy, pierwiastki śladowe i inne składniki odżywcze w składzie tego słodkiego produktu. I jest ich dużo. Na przykład cukier trzcinowy zawiera witaminy z grupy B, które są prawie nieobecne w burakach. Ponadto produkt tropikalny zawiera około 90 razy więcej fosforu, wapnia, magnezu i żelaza niż w burakach domowych. Przy regularnym stosowaniu w małych ilościach cukier trzcinowy może z łatwością pomóc w zapobieganiu i leczeniu śledziony i wątroby. Obecność błonnika w składzie nierafinowanych włókien trzciny pomaga normalizować trawienie i poprawiać pracę przewodu żołądkowo-jelitowego.

Jaki cukier trzcinowy jest lepszy?

Główne dwa typy cukru trzcinowego, można znaleźć na półkach sklepowych:

  • Rafinowany cukier trzcinowy biały – ten produkt przechodzi przez wszystkie etapy rafinacji: od przekształcenia w syrop, po którym następuje filtracja do odparowania i suszenie uzyskanej białej masy.
  • Nierafinowany brązowy cukier trzcinowy – ten ma inne nasycenie brązowego odcienia i ulega bardzo niewielkiemu oczyszczeniu. Jego drugie, określane, to surowy cukier trzcinowy który staje się coraz bardziej popularny.

Nierafinowany cukier trzcinowy Demerara wywodzi się z Ameryki Południowej z doliny rzeki Demerara, która płynie w Gujanie Brytyjskiej, skąd zaczął pojawiać się w asortymencie rynku światowego. Ma twarde, lepkie, mokre kryształy w kolorze brązu, piasku i żółci.

Demerara jest uważana za idealną substancję słodzącą dla kawy, przekazującą jej subtelny i dyskretny aromat, bez zmiany smaku. Wciąż dość często ten rodzaj cukru trzcinowego stosuje się do posypywania ciast owocowych, muffinów, grillowanych owoców, ponieważ powstały karmel jest bardzo smaczny, pachnący i chrupiący. Zwilżając golonkę lub szynkę syropem z cukru trzcinowego demerara przed pieczeniem, otrzymuje się oryginalne nuty znanego produktu.

Przydatne właściwości cukru trzcinowego

Trzcina cukrowa to słoneczna roślina z rodziny zbóż, która wygląda jak bambus. Sok z trzciny cukrowej jest surowcem do produkcji cukru. Cukier trzcinowy produkowany jest w rafinowanej, nierafinowanej i brunatnej formie. Oczyszczony, rafinowany cukier trzcinowy przechodzi przez etap przemiany w syrop i filtrację. Otrzymaną białą masę odparowuje się i suszy. Nierafinowany cukier ma brązowawy odcień i niepowtarzalny aromat i smak. Taki cukier jest poddawany delikatnemu oczyszczaniu.

Brązowy nierafinowany cukier trzcinowy ma wiele odmian w zależności od zawartości melasy. Cukier trzcinowy Demerara pochodzi z Ameryki Południowej, ma złoty brązowy kolor, jego kryształy są twarde i lepkie.

Gdzie jest wykorzystywany cukier trzcinowy?

Cukier trzcinowy jest najważniejszym środkiem słodzącym. Jest stosowany, jako częsty dodatek do gorących napojów: kawy, kakao, herbaty, czekolady, nalewek, soków owocowych i jagodowych, w napojach gazowanych. Smak tych płynów zostaje wzmocniony i przekształcony, stając się bardziej nasycony. Jako słodki dodatek, cukier jest stosowany w produktach mlecznych, kompotach i niektórych sałatkach. Stanowi integralny składnik wyrobów piekarniczch i cukierniczych: cukierków, lukru, kremów, lodów itp. Każdy deser bez cukru trzcinowego nie jest deserem.

Cukier trzcinowy jest wyjątkową przyprawą: dodawanie go do zimnych potraw, różnych sosów, zup, gorących i wypieków sprawia, że mają one niewątpliwie lepszy smak i zapach. Ta wspaniała właściwość wykorzystywana jest w kuchni przed znanych kucharzy, którzy używają cukru trzcinowego do pasztetów z wątróbki i do marynowania śledzi.

Cukier trzcinowy można wykorzystać do gotowania marchwi, rzepy, gulaszu oraz słodko-kwaśnych dań i sosów. Podczas konserwowania cukier odgrywa ważną rolę: dżemy, marmolady, kandyzowane owoce jagodowe lub kwiaty, a nawet konserwy mięsne, do wszystkich tych produktów można z powodzeniem zastosować cukier trzcinowy.

Cukier trzcinowy ma niesamowitą zdolność zwiększania objętości i poprawy konsystencji produktu. Jego właściwości przyczyniają się do wzrostu ciasta drożdżowego, jest używany także w winiarstwie i warzeniu piwa.

Przydatne właściwości cukru trzcinowego

Zawartość melasy sprawia, że cukier trzcinowy jest źródłem wapnia, magnezu, żelaza, fosforu i potasu, zawiera nawet białka i miedź. Cukier trzcinowy jest pełnowartościowym produktem i nieszkodliwym źródłem energii.

Wprowadzenie cukru trzcinowego do swojej diety uważane jest za przejaw zdrowego odżywiania, a popularność tego słodzika zyskuje coraz więcej fanów zdrowego stylu życia. Osoby, które uważnie śledzą spożywanie wartościowych pokarmów i pragną pozbyć się szkodliwych i bezużytecznych składników w ich diecie, kupują cukier trzcinowy.

Cukier trzcinowy w diecie zdrowego człowieka

Co zrobić, aby dieta była zdrowsza? Jednym z podstawowych kroków jest wyeliminowanie cukru białego. Czy wobec tego życie ma stracić smak? Nie ma takiej potrzeby! Doskonale zastąpi go cukier trzcinowy.

Cukier brązowy to nie cukier trzcinowy!

Istnieje przekonanie, że brązowy cukier jest zdrowszy od białego, podobnie jak ciemne pieczywo jest zdrowsze od kajzerek. Trzeba jednak mieć się na baczności, ponieważ brązowy cukier, który widzimy na sklepowych półkach nie zawsze jest zdrową odmianą, której szukamy. Niektóre opakowania brązowego cukru to nic innego jak biały cukier, do produkcji którego został użyty specjalny barwnik. Sprawia on wtedy wrażenie zdrowego produktu i, niestety, często jest droższy. Aby nie wpaść w tę pułapkę należy zapamiętać, że zdrowszą alternatywą dla najpopularniejszego cukru jest cukier trzcinowy nierafinowany. I tak też powinien być opisany na opakowaniu. Można go znaleźć również w ekologicznych odmianach.

Jaka przewaga nad cukrem białym?

Jak sama nazwa wskazuje, cukier trzcinowy wytwarzany jest z soku tłoczonego z trzciny cukrowej. Jeśli zależy nam na walorach zdrowotnych, trzeba zwrócić uwagę, aby pochodził z ekologicznych upraw bez użycia sztucznych nawozów. A oto jego główne cechy charakterystyczne:

  • W przeciwieństwie do cukru białego nie jest poddawany procesom oczyszczania i dlatego zawiera więcej składników mineralnych.
  • Odnajdziemy w nim niewielkie ilości aminokwasów oraz mikroelementów takich jak: wapń, żelazo, magnez, potas czy fosfor (są to ilości śladowe, jednak cukier biały ich nie zawiera ich wcale)
  • Swoją brązową barwę zawdzięcza melasie, która nie zostaje usuwana w trakcie produkcji. Im więcej melasy tym barwa jest ciemniejsza.
  • Jego wartość energetyczna jest nieznacznie mniejsza w porównaniu do cukru białego, jednak jest to produkt zdecydowanie bardziej naturalny i przyjazny dla zdrowia.

Nierafinowany a wyrafinowany

Cukier trzcinowy bardzo dobrze sprawdzi się w przygotowaniu potraw. Idealnie rozpuszcza się w napojach i potrawach, ponieważ jest bardzo drobny i nie ma formy kryształków jak jego biały odpowiednik. Ma również delikatnie wyczuwalną karmelową nutę, dlatego doskonale sprawdzi się w pieczeniu ciast i przygotowaniu deserów. Ze względu na swoje walory smakowe jest również niezastąpionym składnikiem drinków. Mimo że jest nierafinowany, już wiele stuleci temu uważano go za wyrafinowany smakołyk i stosowano na dworach szlacheckich. Z czasem zastąpił go tańszy odpowiednik, czyli doskonale znany biały cukier buraczany. Dzięki ekologicznym uprawom trzciny cukrowej można dziś wrócić do dawnej tradycji.

Należy jednak pamiętać, że cukier trzcinowy – mimo że jest zdrowszy i bardziej naturalny od białego – to wciąż sacharoza, a więc w jego spożywaniu trzeba zachować stosowny umiar. Nie ma jednak wątpliwości, ze warto, aby znalazł się na półce miłośników zdrowego odżywiania.