Cukier trzcinowy w diecie zdrowego człowieka

Co zrobić, aby dieta była zdrowsza? Jednym z podstawowych kroków jest wyeliminowanie cukru białego. Czy wobec tego życie ma stracić smak? Nie ma takiej potrzeby! Doskonale zastąpi go cukier trzcinowy.

Cukier brązowy to nie cukier trzcinowy!

Istnieje przekonanie, że brązowy cukier jest zdrowszy od białego, podobnie jak ciemne pieczywo jest zdrowsze od kajzerek. Trzeba jednak mieć się na baczności, ponieważ brązowy cukier, który widzimy na sklepowych półkach nie zawsze jest zdrową odmianą, której szukamy. Niektóre opakowania brązowego cukru to nic innego jak biały cukier, do produkcji którego został użyty specjalny barwnik. Sprawia on wtedy wrażenie zdrowego produktu i, niestety, często jest droższy. Aby nie wpaść w tę pułapkę należy zapamiętać, że zdrowszą alternatywą dla najpopularniejszego cukru jest cukier trzcinowy nierafinowany. I tak też powinien być opisany na opakowaniu. Można go znaleźć również w ekologicznych odmianach.

Jaka przewaga nad cukrem białym?

Jak sama nazwa wskazuje, cukier trzcinowy wytwarzany jest z soku tłoczonego z trzciny cukrowej. Jeśli zależy nam na walorach zdrowotnych, trzeba zwrócić uwagę, aby pochodził z ekologicznych upraw bez użycia sztucznych nawozów. A oto jego główne cechy charakterystyczne:

  • W przeciwieństwie do cukru białego nie jest poddawany procesom oczyszczania i dlatego zawiera więcej składników mineralnych.
  • Odnajdziemy w nim niewielkie ilości aminokwasów oraz mikroelementów takich jak: wapń, żelazo, magnez, potas czy fosfor (są to ilości śladowe, jednak cukier biały ich nie zawiera ich wcale)
  • Swoją brązową barwę zawdzięcza melasie, która nie zostaje usuwana w trakcie produkcji. Im więcej melasy tym barwa jest ciemniejsza.
  • Jego wartość energetyczna jest nieznacznie mniejsza w porównaniu do cukru białego, jednak jest to produkt zdecydowanie bardziej naturalny i przyjazny dla zdrowia.

Nierafinowany a wyrafinowany

Cukier trzcinowy bardzo dobrze sprawdzi się w przygotowaniu potraw. Idealnie rozpuszcza się w napojach i potrawach, ponieważ jest bardzo drobny i nie ma formy kryształków jak jego biały odpowiednik. Ma również delikatnie wyczuwalną karmelową nutę, dlatego doskonale sprawdzi się w pieczeniu ciast i przygotowaniu deserów. Ze względu na swoje walory smakowe jest również niezastąpionym składnikiem drinków. Mimo że jest nierafinowany, już wiele stuleci temu uważano go za wyrafinowany smakołyk i stosowano na dworach szlacheckich. Z czasem zastąpił go tańszy odpowiednik, czyli doskonale znany biały cukier buraczany. Dzięki ekologicznym uprawom trzciny cukrowej można dziś wrócić do dawnej tradycji.

Należy jednak pamiętać, że cukier trzcinowy – mimo że jest zdrowszy i bardziej naturalny od białego – to wciąż sacharoza, a więc w jego spożywaniu trzeba zachować stosowny umiar. Nie ma jednak wątpliwości, ze warto, aby znalazł się na półce miłośników zdrowego odżywiania.